چه آیندهای در انتظار بازی فیفا و بازی EA Sports FC است؟
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 9 دقیقهپس از سی سال همکاری میان کمپانی EA Sports و فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA)، رابطه آنها بهخاطر خواستههای جدید فیفا و درخواست مبلغ بسیار بیشتر از قرارداد قبلی، قطع شد. بر اساس گزارشهایی که درباره پیشنهاد فیفا با کمپانی EA منتشر شده، این فدراسیون برای صدور حق استفاده از نام فیفا توسط EA، مبلغ 2.5 میلیارد دلار برای چهار سال طلب کرده و علاوه بر آن سهم بیشتری از درآمد این کمپانی از بخش آنلاین و تورنومنتهای بازی فیفا خواسته، که با مخالفت قاطع کمپانی EA مواجه شده است. فیفا 23 آخرین قسمت از این مجموعه خواهد بود که توسط کمپانی EA Sports توسعه داده میشود و از سال بعد، بازی EA Sports FC نام جدید شبیهساز فوتبال این کمپانی خواهد بود.
البته پس از قطع همکاری بین کمپانی EA و FIFA، هیچکدام از آنها از ساخت بازیهای شبیهساز فوتبال دست نخواهند کشید. کمپانی EA Sports مانند گذشته به توسعه بازی ورزشی سالیانه خود با نام جدید EA Sports FC ادامه میدهد و فدراسیون جهانی فوتبال هم اعلام کرده که قسمتهای بعدی سری بازی FIFA را با همکاری یک استودیو یا کمپانی دیگر توسعه خواهد داد. با وجود اینکه کمپانی EA Sports در سالهای اخیر عملکرد مطلوبی نداشته و بهخاطر افت کیفیت گیمپلی این مجموعه صدای اعتراض بسیاری از بازیکنان را درآورده، نمیتوان فروش باورنکردنی این مجموعه در تمام این سالها را نادیده گرفت. آخرین قسمت از این مجموعه، یعنی بازی فیفا 22، تنها در سه ماه اول انتشار موفق به فروش 9 میلیون نسخه در سراسر جهان شده و در تمام هفتههای پس از آن هم در میان عناوین پرفروش کشورهای مختلف حضور داشته است.
طبق گفتههای نائب رئیس کمپانی EA Sports، درخواست مالی هنگفت فدراسیون فوتبال تنها دلیل عدم همکاری آنها با این فدراسیون نبوده است. دیوید جکسون (David Jackson)، اعلام کرده که تنها دلیل عدم عقد قرارداد جدید با فدراسیون فوتبال، مباحث مالی نبوده. او در اینباره گفت:
«مسائل مالی قطعا نقش کلیدی در مذاکرات ایفا میکنند، اما دلیل انجام این کار (عدم تمدید قرارداد) از سوی ما این است که میخواهیم بهترین تجربه ممکن را برای بازیکنان و شرکای خود خلق کنیم.»
سخنان جکسون حاوی نکات جذاب زیادی است. او مشخصا به موانعی که فدراسیون جهانی فوتبال در قرارداد جدید برای کمپانی EA ایجاد میکند، اشاره کرده است. این فدراسیون قصد داشته که علاوه بر درخواست مبلغ هنگفت سالیانه برای فروش حق استفاده از نام FIFA، مبالغی را هم از درآمد کمپانی EA از بخش آنلاین این بازی و تورنومنتهای آن کسب کند. اگرچه انتقادات زیادی به عملکرد کمپانی EA و توسعه بازی FIFA وارد است، اما این کمپانی تمام کارهای توسعه را انجام میدهد و پرداخت چنین مبالغ هنگفتی به فدراسیون جهانی فوتبال تنها بهخاطر استفاده از نام FIFA اصلا منطقی نیست.
از طرف دیگر، جیانی اینفانتینو هم در سخنان اخیرش به پیشرفت بازی FIFA پس از خروج کمپانی EA Sports اشاره میکند و در بخشی از حرفهای خود دقیقا به آنچه جکسون اشاره کرده بود، اشاره میکند. اینفانتینو هم مانند جکسون اعتقاد دارد که پس از پایان همکاری این فدراسیون با EA Sports، سری بازی FIFA «بهعنوان بهترین بازی بازار برای گیمرها طرفداران فوتبال شناخته خواهد شد» و «فرصتهای بهتری برای بازیکنان و شرکا فراهم خواهد کرد.»
البته تغییر استودیو سازنده بازی FIFA میتواند پیامدهای مثبت فراوانی هم داشته باشد. یکی از مهمترین آنها، وجود احتمالی یک رقیب قدرتمند برای شبیهساز کمپانی EA است که میتواند پس از سالها این کمپانی را برای بهبود گیمپلی شبیهساز فوتبالش ترغیب کند.
گیمپلی سری بازی FIFA در سی سال اخیر توسط EA Sports تغییرات زیادی را تجربه کرده است. این بازی در دهه 90 مکانیکهای فوقالعاده و جدیدی ارائه میکرد و یکی از آنها امکان تمارض بود که بسیاری از بازیکنان نسبت به وجود این قابلیت در بازی واکنشهای مثبتی نشان داده بودند. مکانیکهای اینچنینی، جلوه واقعیتری به گیمپلی بازی میدادند و با توجه به اینکه تمارض کردن در فوتبال آن زمان (و همین حالا) توسط بازیکنان زیادی انجام میشد، وجود آن در بازی منتقدان زیادی نداشت. اما EA Sports ناگهان تصمیم گرفت تا این ویژگی و برخی ویژگیهای مشابه را به کلی از گیمپلی این مجموعه حذف کند و مسیر جدیدی در پیش بگیرد. سازندگان دیگر به اشتباهات داوری اعتقادی ندارند و تمام تصمیمات داوری قطعی و (به گفته سازندگان) بدون مشکل هستند. با وجود باگهای عجیب و غریبی که حتی در این بخش از بازی هم وجود دارد، اشتباهات داوری قطعا یکی از مهمترین ارکان بازیهای شبیهساز و ورزشهای واقعی محسوب میشوند. یکی از بازیهایی که همچنان اشتباهات داوری را در جریان گیمپلی حفظ کرده، بازی MLB The Show 22 است که بعضی اوقات اشتباهات داوری بهوضوح در جریان مسابقات آن دیده میشود. سازندگان بازی FIFA ادعا میکنند که برای رعایت حق هر دو بازیکن در جریان مسابقات آنلاین، اشتباهات داوری را به کل از جریان مسابقات حذف کردهاند. اما میتوان چنین قابلیتی را در مسابقات آفلاین فراهم کرد. تمارض، خطای هند، تکل خشن، کم و زیاد اعلام کردن وقت اضافی، بهنفع یک تیم خاص سوت زدن و دیگر اشتباهات داوری، میتوانند هیجان یک مسابقه دوستانه میان بازیکنان را بهشدت افزایش دهند اما کمپانی EA ترجیح میدهد که زحمت کمتری بهخود بدهد.
گیمپلی سری بازی FIFA در نسل شش و هفت تغییرات زیادی میکرد و همواره رو به پیشرفت قدم برمیداشت، اما بلافاصله بعد از افت شدید سری بازی PES و بیرقیب شدن این مجموعه، دیگر شاهد تغییرات انقلابی و تغییر بنیادین گیمپلی این مجموعه برای ارائه یک تجربه شبیهساز واقعی نبودیم. بسیاری از مکانیکهای گیمپلی بازی FIFA در دهه اخیر دست نخورده باقی ماندهاند و حتی با وجود تغییر نسل و قدرت بسیار بیشتر کنسولهای نسل نهمی، همچنان هیچ تغییر بزرگ و انقلابی در گیمپلی قدیمی شده این مجموعه دیده نمیشود. حتی گزینههای چینش بازیکنان و طراحی تاکتیک هم در این سالها تغییر خاصی نکرده است و تقریبا همه آنها در نسل اخیر دست نخورده باقیماندهاند.
البته دیوید جکسون اعتقاد دارد که عدم ادامه همکاری با فیفا، علاوه بر بهبود گیمپلی این مجموعه در آینده، دست این کمپانی را برای اجرای ایدههای جدیدتر هم باز خواهد گذاشت. او در این باره میگوید:
«در حال حاضر، تاثیر ما روی گیمپلی بازی یک شکل اولیه از تعامل با بازی محسوب میشود. به زودی، تماشا و ایجاد محتوا در داخل بازی هم برای طرفداران به یک اندازه اهمیت پیدا خواهد کرد.»
اگر ایدههایی که توسط جکسون مطرح شدهاند به حقیق بپیوندند، بازی EA Sports FC یا حتی بازی FIFA 23 میتوانند بسیار هیجان انگیزتر از گذشته شوند. با توجه به اینکه امکان ورود و تماشای مسابقه میان دو بازیکن دیگر همین حالا هم در بازی FIFA وجود دارد، چنین ایدهای توسط جکسون مطرح نشده و ویژگیهای جدیدی قرار است به این بازی اضافه شوند. در همین راستا، ممکن است کمپانی EA در حال مذاکره برای عقد قراردادهای انحصاری بیشتر با لیگهای معتبر اروپایی باشد تا بازیهای بزرگ این لیگها (یا همه بازیها) در همان روز و با همان ترکیب تیمها توسط بازیکنان قابل تجربه یا مشاهده باشد.
علاوه بر این، ویژگیهای تولید محتوا و ادیت ویدیوی این مجموعه هم نسبت به دیگر عناوین ورزشی بسیار مبتدیانه هستند. همین امسال بازی WWE 2K22 به لطف ویدیوهای بیشماری که بازیکنان در این بازی ادیت و منتشر کردهاند، به یک پدیده در شبکههای اجتماعی تبدیل شده و همین موضوع به فروش بیشتر این بازی هم کمک کرده است.
یکی دیگر از ویژگیهای دوست داشتنی این مجموعه که ممکن است بهخاطر دخالت فدراسیون جهانی فوتبال حذف شده باشد، بخش Creation Centre در بازی FIFA 11 بود. این بخش به بازیکنان اجازه میداد تا بازیکن و تیم مورد نظر خود را از پایه بسازند و تمام بخشهای گذشته و آینده آن را به همان شکلی که میخواهند طراحی کنند. یکی از پرطرفدارترین بخشهای بازی FIFA 11 و بازی FIFA 12، ناگهان از این مجموعه حذف شد و هرگز دلیل قانع کنندهای برای این کار از سوی کمپانی EA ارائه نشد. جکسون هم در بخشی از سخنان خود به دخالتهای فدراسیون جهانی فوتبال در گیمپلی این بازی و تلاش این فدراسیون برای کنترل محتوای بازی اشاره میکند.
« 10 سال پیش که با فدراسیون جهانی فوتبال برای استفاده مجدد از نام فیفا به توافق رسیدیم، مجبور به قبول برخی محدودیتها شدیم که به ما اجازه توسعه بیشتر برخی بخشهای پرطرفدار و خلاقانه این مجموعه را نمیدادند.»
تنها تفاوت بازی EA Sports FC 24 با سری بازی فیفا که الان توسط کمپانی EA منتشر میشود، نام آن خواهد بود. قراردادهای این کمپانی برای استفاده از نام واقعی تیمها، بازیکنان و استادیومها، هیچ ارتباطی با حق استفاده از نام فیفا ندارند. EA اعلام کرده که بازی EA Sports FC مانند گذشته از لیگ برتر انگلیس، بوندسلیگا، لالیگا و مسابقات چمپیونز لیگ با نام و لوگوهای رسمی بهره خواهد برد. این بازی در مجموع حق استفاده از نام و تصویر بیش از 19 هزار بازیکن، 700 تیم، 100 استادیوم و 30 لیگ مختلف را خواهد داشت.
البته در گذشته هم یک مورد مشابه مانند وضعیت حال حاضر بازی فیفا وجود داشته است. پس از قطع همکاری Square Enix با استودیو Sports Interactive برای توسعه بازی Championship Manager، این کمپانی تلاش کرد تا به حفظ نام این مجموعه به ساخت آن ادامه دهد. با وجود عمر بیست ساله این مجموعه، پس از اینکه استودیو Sports Interactive این بازی را کنار گذاشت و شروع به توسعه بازی Football Manager کرد، دیگر نام بازی Championship Manager شنیده نشد و این مجموعه برای همیشه به تاریخ پیوست.
باید منتظر ماند و دید که حق استفاده از نام FIFA در نهایت توسط چه کمپانی خریداری خواهد شد. کمپانی کونامی سال گذشته با تغییر نام PES به بازی eFootball تلاش کرد تا این مجموعه را احیا کند، اما نتیجه آن فاجعه بار بود. Konami این فرصت را دارد تا بعد از 30 سال از نام فیفا برای شبیهساز ورزشی خود استفاده کند و عملکرد بسیار بد بازی eFootball را به دست فراموشی بسپارد. البته تاریخ ثابت کرده که انتظار اتخاذ تصمیمات درست و منطقی از این ناشر ژاپنی، هرگز کار درستی نبوده و نیست.
رونمایی رسمی از بازی EA Sports FC در ماه جولای (تیر/مرداد) انجام خواهد شد.